Helsinki Samba Carnavalit on nyt tanssittu tältä vuodelta ja Tropical kävi hakemassa vuoden 2022 kulkuekilpailun hopeasijan! Hyvä me!
Tässä alla avausta vielä sijoituksestamme tänä vuonna karnevaalikulkueiden Suomenmestaruuskisassa.
Pisteitä käytiin hakemassa huikeat 98.80!
Enredo 10,00
Ala Da Bateria 9,70
Samba De Enredo 9,80
Musiikillinen kokonaisuus 9,80
Asut 9,90
Lavastevaunut 10,00
Visuaalinen kokonaisuus 10,00
Etujoukko 9,80
Lipunkantajapari 10,00
Tanssillinen kokonaisuus 9,80
Tuomareiden palaute Tropicalille
ENREDO (Tuomarit: Marita Kortehisto ja Ritva Touré)
Enredo Uteliaisuudesta avaruuteen on suuri aiheena, onneksi rajaus oli erittäin onnistunut.
Alussa oli vain tyhjyys, valo. Tarinan kehittely on looginen. Tyhjyydestä päädytään siihen,
että lopulta sambataan jo avaruudessa ja muinoin kaukainen ajatus avaruudesta on tullut
tavallista ihmistäkin lähelle eikä ole enää vain ”rakettitiedettä”. Aiheella kunnioitetaan koulun
kotikaupunki Seinäjokea, joka on (Suomen?) avaruuden pääkaupunki. Tämä oli muuten
aivan uusi tieto!
Ihmisen uteliaisuuden (filosofi-ihminen) kautta tarina etenee jouheasti maapallolta
avaruuteen, teknologian kehittymiseen (satelliitit, astronautit, avaruuden valloitus),
perisynneistä (ahneus, vallanhimo, egoismi) galakseihin tähtineen, kuineen. Ei ole unohdettu
fiktiotakaan: avaruusoliot ja scifirobotit seikkailevat kulkueessa. Ja viimein päädytään
hyvään, avaruuden yhteisöön, missä tutkittua tietoa hyödynnetään kaikille. Kulkue päättyi
siihen, mistä lähdettiin eli valoisaan tulevaisuuteen.
Biisin (muuten yksi karnevaalien parhaimmista!) sanat toivat avaruusteeman loistavasti esiin.
Kulkueen eri aloissa teema toistui. Kiva katsojakokemus.
ALA DA BATERIA (Tuomarit: Jari Niskanen)
Soitinten keskinäinen tasapaino (koulun koko ja oma soundi huomioon ottaen)
– Hyvä soitintasapaino, kokoonpano oli tasapainoinen.
Soitinten vire eli niin sanottu baterian kokonaissointi
-Vireessä ei moittimista. Kokonaissointiin surdo-osastolla vaikutti se, että ykkös- ja
kakkossurdon hoiteli yksi ja sama soittaja työnnettävän vaunun avulla. Hatunnosto
tästä; työskentely oli tarkkaa, ja kolmossurdo täydensi biittiä ansiokkaasti. Kahden
surdon soittaminen kahdella nuijalla vie kuitenkin surdosoundista yhden mielestäni
tärkeän elementin: demppaukset, joilla surdot vuoron perään antavat ilmatilan toisilleen.
Chocalho-osasto kuului selkeästi ja kauas.
Baterian sovitus kappaleeseen
– Hyvä sovitus, paikoin jopa hieman vaativia paikkoja. Mukavaa kuunneltavaa.
Soiton tarkkuus ja tempo
– Tempo piti hyvin. Surdot rakensivat vankan pohjan tähän. Hyvä!
SAMBA DE ENREDO (Tuomarit: Mikael Suomela ja Jari Niskanen)
Melodia
– Hieno biisi tämäkin. Melodia rakensi koulun tarinaa mukavasti, vaikkakaan ei suuria
yllätyksiä tarjonnut.
– Kappaleen melodia oli runsas, ja siinä oli paljon koukkuja. Pidin runsaista detaljeista.
On kuitenkin huomioitava, että kappaleessa oli hyvin paljon samoja piirteitä kuin
Viradouron vuoden 2020 kappaleessa Viradouro De Alma Lavada. Tämän takia
melodia ei aivan yllä kiitettävään arvosanaan.
Teksti
– Selkeä, hieno kunnianosoitus omalle koululle, ja kantaa otettiin tässäkin reippaasti.
Aikaan osui kipeästi: ”…mitä tahdot rakentaa, rauhaa vaiko hallintaa?” Mutta:
”tähdenlennon lailla samba toiveita voi täyttää”.
– Kappale tuki hyvin kulkueen teemaa.
Melodian ja tekstin yhteensopivuus
-Hyvin sovitettu kappale, ei moittimista.
– Tekstin sävyt heijastuivat melodiassa. Aivan kirkkaimpaan arvosanaan teksti ei
mielestäni yltänyt melodian ja sanojen yhteensovittamisessa. Ykkössamban alussa
tuntui siltä, että sanojen painot eivät olleet aivan kohdillaan.
Sävellyksen rakenne
– Rakenne oli mietitty hyvin, ja osiot toimivat keskenään.
– Rakenne oli hyvä ja kompakti.
MUSIIKILLINEN KOKONAISUUS (HARMONIA)
(Tuomarit: Mikael Suomela ja Jari Niskanen)
Puxadorin laulun, säestyksen ja baterian rytminen harmonia
– Hyvin hallussa laulusuoritus ja samalla kartalla oltiin baterian kanssa. Jonkin verran oli
rytmillisiä haasteita cavaquinhon kanssa, kuten useilla muillakin kouluilla.
– Komppi ja melodia pysyivät perustasolla hyvin kasassa baterian kanssa, mutta
kuultavissa oli hienoista rytmistä erkaantumista.
Puxadorin laulusuoritus
– Laulusuoritus hoidettiin varmalla otteella.
– Nämä laulajat olivat hyviä! Pitäkää heidät!
Säestyksen tasapaino ja tekninen suoritus
– Säestys toimi kohtuullisen hyvin. Edellä mainittu säestyksen hetkittäinen rytmillinen
haaste saattoi johtua harjoiteltua kovemmasta temposta tai muista syistä, mutta
kappaleen säestys eteni kuitenkin kokonaisuutena varsin tasapainoisesti.
– Komppi pysyi hyvin kasassa ja se tuki mielestäni laulua varsin oivallisesti.
Koko koulun laulusuoritus
-Koulu osallistui laulusuoritukseen aktiivisesti. Kerrottiin samaa yhteistä tarinaa. Kiitos!
– Tropicalin laulaminen koko kouluna oli valitettavan heikkoa. Vain muutamat ihmiset
koko Tropicalin kulkueessa lauloivat puxadorien ohella. Tämä oli mielestäni hyvin
hämmentävää, koska kappale oli muutoin sangen hyvä. Koulu ottaa tästä kohdasta
nyt turhan heikot pisteet, sillä oletan, että koulu tietää tämän olevan arvosteluperuste!
Laulakaa, hyvät ihmiset! Aukokaa ainakin suuta biisin tahtiin.
ASUT (FANTASIAS) (Tuomarit: Ilona Selander ja Jane Vita)
Kulkuetta kuvittavien asujen soveltuvuus teemaan
– Selvä ja ymmärrettävä teema näkyi selvästi asuissa. Erityisesti commissaon asu
onnistui kuvaamaan valonsäteitä yllättävän onnistuneesti. Vaunupuvut, jotka
arvioidaan osana vaunuja, varmasti ilahduttivat katsojia.
Asujen omaperäisyys ja vaihtelevuus
– Materiaalit oli mietitty ja niitä oli käytetty mahtavasti. Kierrätetyt ja uudelleen käytetyt
kappaleet ja materiaalit olivat loistava idea. Baterian kasvopleksi oli mainio.
Asujen näyttävyys, sambamaisuus ja värien yhdistely
– Asut olivat kekseliäitä, mutta jäi hieman kaipaamaan lisää Riion sambamaisuutta ja olisi
kaivannut asuihin vielä hieman lisää. Aikuisten alan puku oli mukavan moniulotteinen ja
myös lasten ja baterian asut olivat isoja ja näyttäviä. Porttisparin asut olivat
yksityiskohtaisuudessaan ja runsaudessaan päivän näyttävimmät.
Asujen luoma vaikutelma
Asut olivat tasapainoisia, viimeisteltyjä kokonaisuuksia. Huomattiin joidenkin asujen
rikkoitumista kulkueessa sekä pientä viimeistelyn puutetta. Ensi vuonna voisi häivyttää
rautalankaa rinkoissa ja baianoiden hameissa huolellisemmin ja miettiä myös
vaihtoehtoisia ratkaisuja tuoda asuihin ulottuvuutta, kuten comissaon päähineessä ja
passistojen rinkoissa oli tehty. Kokonaisvaikutelma oli kuitenkin koko kulkueen osalta
Onnistunut.
LAVASTEVAUNUT (ALEGORIAS) (Tuomarit: Jane Vita)
Koulun tunnuksen ja enredon aiheen näkyminen ensimmäisessä vaunussa (abre alassa)
– Koulun tunnus ja nimi löytyi sekä enredo aihetta kuvitettiin hyvin.
Vaunujen ideat ja soveltuvuus teemaan
– Erittäin luova materiaalien käyttö ja selkeä teema. Erinomainen kierrätysmateriaalien
käyttö teemaan sopivalla tavalla.
Vaunujen näyttävyys, loistokkuus ja omaperäisyys
– Kun esiintyjät laitettiin vaunuun, tuntui siitä että he ja vaunu olivat kilpailussa.
Vaunujen luoma vaikutelma
– Jotkut osat tuntuivat keskeneräisiltä mutta vaunut olivat upeita.
VISUAALINEN KOKONAISUUS (Tuomarit: Ilona Selander ja Ritva Touré)
Kohdassa arvioidaan kulkueen käytännön toteutusta visuaalisena kokonaisuutena.
Kulkueen väriharmonia:
– Yksittäiset alat olivat yhtenäiset. Alojen kokonaisuus kaunis ja selkeä, mutta kulkueen
loppupäässä harmonia oli toisen tuomarin mielestä kokonaisuuden kannalta lipsunut.
Toisen tuomarin mielestä samojen pastellisten sävyjen toistuminen alku-ja
loppupäässä sitoi kulkueen väriharmonian kivasti yhteen.
Osien yhteensopivuus:
– Alojen koko suhteessa toisiinsa ja koulun kokoon oli täysi kymppi!
Aiheen välittyminen yleisölle:
– Teema Avaruus aukeni yleisölle erinomaisesti.
Kulkueen pysyminen kasassa:
– Joidenkin alojen välillä isohkoja välejä, jolloin kokonaisuus kärsi.
ETUJOUKKO (COMISSÃO DE FRENTE)
(Tuomarit: Maikku Roiko, Marita Kortehisto ja Toni Häkämies)
– Ulkopuolella comissaon erityishuomio meni heti iloiseen ja toiminnalliseen
kyltinkantajaan! Virkistävää. Silti kyltistä pystyi lukemaan hyvin, mikä koulu on
tulossa. Se, mitä ensimmäisenä Valo-comissaosta näkyi, oli vauhti ja käsien vinha
pyöriminen. Isoja liikkeitä, kumarruksia, joilla neljänkin porukalla sai näyttävän
esityksen ja tilan hyvin täyttävän comissaon aikaan! Plussat sille. Liike oli yhden
aikaista ja koreo kiva. Lopussa tosin kulkue jäi vähän junnaamaan paikoilleen omalla
kohdallani ja eteneminen hidastui tilapäisesti hieman.
– Yleisö tervehdittiin selkeästi, arvokkaasti kumartaen, kuten myös koulua.
Koreografiassa ei näkynyt kaikkien tuomarien mielestä selkeästi kulkuetta avaavaa ja
esittelevää liikehdintää. Voisiko liikekielellisesti esimerkiksi koululle kumarruksen
jälkeinen kääntyvä liike suuntautua suoraan eteenpäin menosuuntaan ja sitä kautta
yleisölle avattuna tuoda koulua paremmin esille tai voisiko vastaavanlaista tapahtua
koreografiassa useammin, että se tulisi selkeämmin esille.
– Kokonaisvaikutelma oli iloinen, ilmava ja hyvin keveä, miellyttävä kokonaisuus.
Koreografia oli yhdenmukainen ja yhdenaikainen. Tilaa käytettiin hyvin vaikka
etujoukko oli melko pieni, koreografia mahdollisti hienosti tilankäytön tanssijoiden
väleihin, jolloin katu saatiin hyvin täytettyä. Kulkue eteni sopivaan tahtiin.
MESTRE SALA JA PORTA BANDEIRA (Tuomarit: Eila Reijonen, Tero
Mäki ja Toni Häkämies)
Lipun esittely ja tervehtiminen
– Lippu esiteltiin hyvin. Lipputervehdyksiä yleisölle olisi kuitenkin voinut tehdä hieman
enemmän/ useammin kadun molemmille puolille. Harjoitelkaa useita eri tilanteisiin
sopivia lipunesittelyitä jotka voitte tehdä nopeasti, mutta arvokkaasti.
Lipun käsittely
– BP:n tanssi kaunista ja tilan hallinta hyvää, molemmilla. Pari suhtautui lippuun
kunnioittavasti. Pienenä kehityskohteena ehdottaisin keskittymistä lipun huolelliseen
kiinniottoon esittelytilanteisiin lähdettäessä. Pienempi lippu varmaan helpottaisi hieman
lipun käsittelyä esimerkiksi tuulisessa säässä.
Liikunnan sujuvuus ja tempo sekä parin yhteensopivuus ja yhteistyö
– Tanssi oli kaunista ja parina PB ja MS täydensivät aivan upeasti toisiaan ja huomioivat
toisensa koko esityksen ajan. Harmoninen pari. Hyvä yhteistyö.
Parin taidokkuus, iloisuus ja rohkeus
– Ihanan iloinen ja kaunishymyinen BP. MS tanssi hyvin rohkeasti ja rennosti
menettämättä silti tilanteen edellyttämää arvokkuutta, huomioiden samalla PB:n ja lipun.
Lisää vain hymyä, MS! Kannustamme monipuolistamaan yhteistä sekä yksilöinä
liikekieltä, ja löytämään oman arvokkaan sekä rohkean tavan korostaa ja erottautumaan muista pareista
TANSSILLINEN KOKONAISUUS (EVOLUÇÃO)
(Tuomarit: Maikku Roiko, Ilona Selander ja Minna Heikkinen)
Ala das passistas
– Tilaa käytettiin hyvin. Teknisesti tanssijat olivat samantasoisia. Samba no peta näkyi
näillä tanssijoilla eniten koko kulkueessa, hienoa! Baterian huomioimista saa olla
vieläkin enemmän kaikkien passistojen osalta, yhden tanssijan ja baterian johtajan
soolo-osuus oli oikein kiva, lisää tällaista! Samban ja karnevaalin riemu saa näkyä
yleisölle, energiaa voi hakea kanssatanssijoista ja bateriasta.
Ala das baianas
– Tilaa käytettiin hyvin ja riemua riitti tässä joukossa. Pyörimistä oli mukavasti ja saa olla
enemmänkin. Koreografia vaikutti melko työläältä, vapaat tanssiosuudet
mahdollistavat soolopyörimiset, fiiliksen nostattamisen oman joukon kesken ja yleisön
Destaquet:
-Hyvää meininkiä, iloa ja esiintymistä näkyi. Omaa roolia kannattaa pohtia ja harjoitella
etukäteen puvun kanssa mitä se mahdollistaa, kuinka välittää yleisölle juuri se oma
tarina. Rohkeasti vain heittäytymään tanssin ja roolin vietäväksi.
Alat:
-Iloa ja riemukasta esiintymistä löytyi hienosti, koko biisin osalta ei kuitenkaan kannata
tehdä koreografiaa, että jokainen pääsee irrottelemaan tanssien ja fiilistellen
karnevaalia ja sambaa, ja nauttimaan oman porukan kesken jolloin hyvä fiilis välittyy
myös yleisölle.